Mijn werk

Opleidingen

In de vakantie periode van de 3de klas (3M3) LTS naar de 4de (4E)  1970 heb ik een maand gewerkt bij de KLM, als gereedschap uitgever, in de toenmalige motorenshop. Heb toen HG11 zien bouwen en de 1ste B747 van, toen PANAM, zien binnenkomen en weggaan.
In het laatste jaar van de LTS heb ik mij aangemeld voor de KLM jongensvakopleiding er werden veel leerlingen gevraagd i.v.m. de verwachte groei van de KLM.
Werd ook aangenomen en na mijn LTS diploma nog een maand vakantie gehad. Op 17 aug 1971 gestart met de V.E.V vliegtuig elektronica monteur opleiding.
Aan vliegveldzijde van de Hangaar 9 werden ruimtes omgebouwd tot lokalen en praktijk ruimtes voor de diverse opleidingen. Zoals motoren opleiding op de begane grond . Op de 1ste verdieping rechts metaal en links de elektra / elektronica opleiding en helemaal links de toenmalige instrumenten makers opleiding. De opleiding zou 2 jaar duren maar vanaf het begin ging het al goed. De lokalen waren nog niet klaar op 17 aug 1971 dus ga nog maar 2 weken thuis zitten. Na 2 weken weer naar Schiphol-Oost en aldaar kregen we ons eerste loon met de melding nog een weekje, dan begint de opleiding.

KLM

Sinds 17 aug 1971 werkzaam bij de KLM, eerst jongensvakopleiding gedaan ( 2 jaar ) en daarna het bedrijf in. Gestart in HG10 als elektrotechnicus en vandaar uit ook een aantal maanden gewerkt aan een ombouw van een Martin Air machine "  PH-MBH ".  O.a. autoloze zondag meegemaakt, toch met 3 collega's naar Schiphol Oost in de auto van een van hen. Daarna een aantal jaren gewerkt als monteur in de toenmalige IERA.  Van alles gedaan van coffeemakers, containers en boilers tot generatoren . Vandaar naar VOC als codeur en doorgestroomd naar planner van het onderhoud aan gehele KLM vloot, dus Narrow Body en Wide Body.
Bij het scheiden van de NB en WB vloot naar toenmalige functie Planner bijsteller vloot beschikbaarheid overgestapt voor de NB op D25.

In 2002 werd ik gevraagd voor PFA functie in het OCC. Mijn voorkeur was de NB maar deed ook de WB er wel eens bij, vooral tijdens de nachtdiensten. Na eerst een aantal jaren de NB gedaan te hebben werd deze toch weer met de WB planning  samengevoegd. 

Vele mooie maar ook minder mooie momenten meegemaakt.

In al die jaren 2x een reunie georganiseerd met de nog KLM zijnde collega's van 1971/1973.

We zijn gestart met 27 jongens en daar werkte tijdens 25 jarig jubileum, 1996, er nog  20 en tijdens 40 jarig jubileum, 2011 , waren het nog steeds 20.

Nu gaan er steeds meer met pensioen of vervroegd pensioen.  Vanaf 01 juli 2017 was ik werkzaam op 80 % basis werkzaam, wat 3 jaar kon, dus  tot  01 juli 2020. 

  • 13 van de 20 waarvan er 6 buiten de KLM

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Jan L Gerard A en Jan A.

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Cock v S, Co S. Henk B. en Alfred v. W.

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Erlin B. Ben v B. en Leo J.

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • rechts Eddie P.

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop

De derde reünie van klas 71/73.


Deze nam ik ook voor mijn rekening op veler verzoek. Dus in Jan 2021 alles in de planning gezet om deze op 17 aug 2021 te organiseren wederom in WInk aan de Schipholdijk. Nu ook met de mannen die buiten de KLM zijn gaan werken.

Na veel speurwerk heb ik ze kunnen bereiken op 2 personen na die ons al waren ontvallen en 2 die niet wilde komen en 1 die afgezegd had. Dus van de 21 KLM’ers waren er 16 en van de 7 ex-KLM’ers waren er 5. Al met al toch een mooie opkomst. Na een leuke middag ieder zijn weegs gegaan met de vraag over 5 jaar weer? Wie weet. Hieronder een foto van de pensionado's

Share by: