Sinds mijn 18de, dus nu 50 jaar geleden heb ik mijn motorrijbewijs. Gelest op een BMW, maar op een Honda 350cc afgereden en na 2 x geslaagd. In het laatste deel, voordat ik mijn rijbewijs gehaald had reed je nog motor op een oefen rijbewijs. Je mocht in een bepaald gedeelte van je gemeente rijden, toen ook nog zonder een L op de motor. Ben toen samen met Frank Duineveld en Ton Serné op vakantie geweest naar Italië. Ton reed op mijn motor en ik zat bij Frank achterop, we gingen door België, Duitsland, Oostenrijk naar Italië. Aldaar samen met Frank even van camping Bosco & Village Cannobio, naar een klein plaatsje even verderop gereden. Op de heen weg langs de hoge bergen en links van ons, Lago Maggiore, naar een dorpje en toen weer terug. Ja, toen was rechts van ons het meer en links de bergen, ineens sprongen er 2 agenten op de straat en moesten we stoppen. Ik was een beetje angstig want, ja geen rijbewijs, maar ze vroegen alles aan Frank. We hadden volgens hen te hard gereden maar dat klopte niet, we reden voor het eerst daar en zeker niet harder als 50. Frank moest zijn remlichten laten zien en hij moest ook 5000 lire betalen voor hem en voor mij. Aan mij was nog steeds niets gevraagd. In gebroken Engels en gebarentaal zei Frank, zoveel hebben we niet dus we komen wel naar het bureau om te betalen, als we jullie naam en nummer kregen. Ze keken elkaar aan en zeiden, in het vervolg langzaam rijden, we kregen het al gegeven geld terug en konden gaan. Gelukkig was ik joh, niet te geloven. Na een aantal dagen weer terug naar Nederland via Zwitserland, Duitsland, Luxemburg, België naar huis. Voor de laatste overnachting waren we in Vianden (Luxemburg ) En zoals de gehele reis moest Paul toch even op zijn eigen motor een stukje rijden. We gingen met 4 of 5 man, waarvan een paar op een crossmotor, een stukje rijden, die vroege avond en op de terug weg gebeurde het. Ik kwam in een goot terecht en kon geen kant meer op dus motor laten gaan en zelf er achteraan. Met hangen en wurgen de motor naar de camping gebracht en terwijl ik de koplamp recht zette en afgeplakt had met een vuilnis zak, werd ik verbonden, diverse schaafwonden. Ton niet blij, want die moest nog terug naar Nederland met een gehavende motor. Thuis tegen mijn vader verteld dat Ton was gevallen enz. en ook tegen de verzekering. Men betaalde uit dus geluk bij een ongeluk. Alleen mijn vader dacht er 2 maanden later anders over. Nooit meer doen Paul.Mijn motor historie